„Szobiszowice – inkubator nowoczesnego miasta”. XVIII Gliwickie Dni Dziedzictwa Kulturowego

Przed nami kolejna odsłona Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego przygotowanych przez Muzeum w Gliwicach – już osiemnasta. Tematem tegorocznych GDDK będzie prezentacja Szobiszowic. Obecnie jest to nieco zapomniana i niedoceniana dzielnica Gliwic, ale w przeszłości miała ona kluczowe znaczenie dla ich przekształcenia w nowoczesne miasto.

Szczególna rola przypadła tutaj powiązanej z Sobiszowicami (bo to prawidłowa polska nazwa tej miejscowości) kolonii Nowa Wieś (niem. Neudorf). Istniała ona pomiędzy Placem Piastów a 18 śluzą na Kanale Kłodnickim. To właśnie w niej w pierwszej kolejności powstały nowe prywatne już – a nie jak państwowe jak Huta Królewska – zakłady przemysłowe. Grupowały się w większości wzdłuż Kanału Kłodnickiego, a potem linii kolejowej i wytoczonych nowych dróg: Toszeckiej, Tarnogórskiej i Śliwki. Wykreowany w niej duch przedsiębiorczości prywatnej był inspiracją dla licznych innych inwestorów, którzy wznieśli swe zakłady w tym samym rejonie. Procesy te miały miejsce w drugiej połowie XIX w., a więc w okresie intensywnej industrializacji także innych terenów Górnego Śląska. Większość tych zakładów np. Fabryka Drutu Hegenscheidta powstała na dawnych polach Szobiszowic, które w ten sposób z osady rolniczej przekształciły się w ośrodek przemysłowy. Uprzemysłowieniu tego rejonu towarzyszyła budowa nowych osiedli mieszkalnych oraz infrastruktury, w tym nowych lokalnych dróg, wodociągu, kanalizacji, sklepów, restauracji, szkół, a także nowych kościołów. Z tego powodu można śmiało powiedzieć, że Szobiszowice wraz z Nową Wsią były inkubatorem nowoczesnego miasta w Gliwicach. Świadome znaczenia gospodarczego przemysłowych Szobiszowic władze Gliwic zaczęły zabiegać o ich przyłączenie do miasta. W ten sposób chciano za jednym zamachem powiększyć miasto obszarowo, unowocześnić jego charakter, a także wzbogacić (przyszłe podatki). W wyniku podjętych działań Szobiszowice Miejskie wraz z kolonią Nową Wieś zostały włączone do Gliwic w 1881 r. Z biegiem czasu ten akt ich inkorporacji stał się czymś tak naturalnym, że zapomniano o ich dotychczasowej historii a co gorsza o progresywnej roli obu tych osad w drodze Gliwic od miasta pofeudalnego do przemysłowego. Koordynatorem tegorocznych GDDK jest Damian Recław, kierownik Działu Historii Muzeum w Gliwicach.

– Przygotowania do Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego trwały od dawna, niestety ze względu na pandemię i wciąż obowiązujący nas reżim sanitarny bardzo bogaty program tegorocznej edycji został w znacznej mierze ograniczony, nad czym ubolewamy. Mamy jednak dla Państwa dwie wycieczki piesze, a część planowanych wykładów i wycieczek zrealizowaliśmy w formie filmów, które zostaną udostępnione na muzealnym kanale You Tube. – mówi dyrektor Muzeum w Gliwicach, Grzegorz Krawczyk – Z kolei treści, jakie zawarte zostały aż w 16 folderach towarzyszących XVIII edycji GDDK, znajdą się w kolejnym, VI już tomie przygotowywanej obecnie do druku książki <Gliwice znane i nieznane>, razem z materiałami poświęconymi Łabędom – dzielnicy Gliwic, która była bohaterem XV edycji GDDK.

Szczegółowe informacje na stronie www.muzeum.gliwice.pl

Uwaga! Zapisy na wycieczki piesze i zwiedzanie Dworu Welczka prowadzimy pod numerem telefonu (32) 231 38 55 od wtorku, 15 września 2020 w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej przy Kinie Amok (czynne od wtorku do soboty w godz. 10.00–18.00, przerwa 13.00–14.00). Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc – i w związku z wymogami sanitarnymi związanymi ze stanem epidemii – zapisy prowadzimy WYŁACZNIE TELEFONICZNIE – decyduje kolejność zgłoszeń. Jedna osoba może zarezerwować maksymalnie 4 bilety.

Muzeum zastrzega, że ze względu na stan epidemii na wszystkie wydarzenia w ramach XVIII edycji GDDK wstęp obowiązkowo w maseczkach i przy zachowaniu innych zasad sanitarnych m.in. dystansu społecznego. Wydarzenia mogą zostać odwołane, bądź mogą zostać wprowadzone dodatkowe ograniczenia dotyczące liczby uczestniczących w nich osób.

Źródło: informacje prasowe

Kamery IMPERIUM

Reklama