Rower Metropolitalny bez darmoczasu. Jakie zmiany czekają użytkowników?

Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolia planuje rozpocząć działalność inicjatywy Rower Metropolitalny. Pod tą nazwą ma funkcjonować system wypożyczalni rowerów publicznych, który powstanie w miastach i gminach Metropolii. Jakie zmiany oznacza to dla gliwiczan?

Metropolia GZM na spotkaniu konsultacyjnym, które odbyło się 15.02, zapowiedziała, że rozpoczęcie działania systemu planowane jest na marzec 2023. Istnieje szansa, że już w przyszłym roku gliwiczanie będą mogli skorzystać z Roweru Metropolitalnego.

Przygotowywany od paru lat system ma być spójnym zastąpieniem roweru miejskiego, który objąć ma 32 z 42 gmin Górnośląsko-Zagłębiowskej Metropolii. Wójtowie gmin, które nie zdecydowały się na współpracę, argumentują swoją decyzję tym, że na terenach wiejskich większość mieszkańców posiada własne jednoślady. Gminy, które nie potwierdziły jeszcze udziału w projekcie, będą mogły przystąpić do inicjatywy później, w trakcie jej trwania, jeśli zaistnieje taka potrzeba. M.in. dla takich gmin będą dedykowane długoterminowe wynajmy.

Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach. Plany zakładają, że będzie to jeden z największych tego typu systemów w Europie. Celem Roweru Metropolitalnego ma być poprawa jakości życia mieszkańców, którzy uzyskają szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. Stacje rowerów mają być rozstawione między 300m a 600m (w zależności od gęstości zaludnienia/generatorów ruchu)

Istotnym celem systemu ma być skomunikowanie pasażerów z komunikacją miejską i transportem kolejowym. Rower Metopolitalny ma uwzględniać również funkcjonowanie dużych generatorów ruchu, takich jak uczelnie, urzędy, infrastruktura sportowa i kulturalna.

Flota składać się będzie z 8 000 rowerów. Ponadto, będą dostępne również dostępne rowery cargo oraz tandemy, które najprawdopodobniej nie będą ogólnodostępne na stacjach, a raczej objęte będą wynajmem długoterminowym (np. 24h, tydzień itp.). Planowane jest również zapewnienie 120 e-rowerów (rowerów elektrycznych wspomagających pedałowanie) z przeznaczeniem na wynajem długoterminowy.

Nie jest jeszcze znany cennik, ale Metropolia nie zakłada „darmoczasu”. Planowane natomiast jest powiązanie Roweru z biletami długookresowymi na komunikację miejską.

Gratisowy czas jazdy, po upływie którego system zaczyna dopiero naliczać opłaty, jest charakterystyczny dla rowerów miejskich w Polsce. W kraju rowery miejskie są usługą publiczną, która dotowana jest przez miasta, za granicą najczęściej to prywatny operator zajmuje się zapewnieniem takiej oferty. Według doniesień gratisowy czas jazdy powodował nadużycia, bowiem po wyznaczonym czasie jazdy użytkownik mógł zmienić rower na stacji – i jechać za darmo dalej. Na odejście od takiego modelu zdecydował się Poznań, gdzie mieszkańcy posiadający odpowiednik karty ŚKUP otrzymują 30 min darmowego przejazdu, a pozostali mieszkańcy płacą od początku użytkowania.

Specjaliści uważają, że „darmoczas” pomaga w popularyzacji rowerów, jednak powoduje, że operatorzy nie czują potrzeby zwiększania liczby wypożyczeń przez gwarancję najlepszego możliwego stanu technicznego sprzętu.

O komentarz w sprawie poprosiliśmy Bartłomieja Chrupka, członka Gliwickiej Rady Rowerowej pasjonata i znawcę systemów korzystania z miejskich rowerów, który był obecny na spotkaniu konsultacjnym:

Ważne, żeby Metropolia w momencie wdrożenia systemu odpowiednio to skomunikowała i udostępniła promocje zachęcające do przetestowania Rowerów Metropolitalnych. W mojej ocenie należy w ramach promocji udostępnić w pierwszej fazie darmowe przejazdy, które w krótkim okresie zbudują dużą liczbę użytkowników, wzorując się Spotify, Netflix (pierwsze 30 dni za darmo), czy e-hulajnóg (pierwsze 15 min za darmo). Taki postulat zgłosiłem na tym spotkaniu – Metropolia go przeanalizuje.

Według informacji udostępnionych przez Metropolię Górnośląsko-Zagłębiowską, urzędnicy z miast i gmin Metropolii przesiądą się na jednoślady. Mają być to dobry przykład dla mieszkańców.

Słuchaj Radia, Oglądaj Telewizję Imperium! Kamera na miasto i jego mieszkańców tylko w jedynej gliwickiej telewizji dostępnej w sieci IMPERIUM Telecom.

Kamery IMPERIUM

Reklama