Komunikacja miejska w czasie nowych obostrzeń dot. koronawirusa

0
427

Rządowe rozporządzenie zakłada, że od 17 października w pojazdach komunikacji miejskiej będzie mogło przebywać mniej pasażerów. Każdy autobus, tramwaj czy trolejbus zabierze na pokład tyle osób, ile stanowi 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących. Zarząd Transportu Metropolitalnego realizując plan postępowania podczas zwiększonej zachorowalności na COVID-19, m.in. wprowadza kolejne zmiany w rozkładach jazdy i zachęca do podróży tramwajem.  

  • Od 17 października obowiązuje ograniczenie w transporcie zbiorowym do 30% pojemności miejsc siedzących i stojących 
  • ZTM realizuje plan w sytuacji nowych obostrzeń, m.in. zmienia rozkłady jazdy, dokłada kursy na obleganych liniach autobusowych, wzmacnia ofertę tramwajów, na bieżąco bada przepływy pasażerskie na przystankach  
  • Od początku pandemii ZTM dezynfekuje codziennie wszystkie pojazdy i podejmuje szereg innych działań na rzecz bezpieczeństwa pasażerów #dbajmy-o-siebie-nawzajem  

ZTM organizuje transport zbiorowy dla mieszkańców całej Metropolii. Od początku pandemii zadanie to jest szczególne wymagające. Do tej pory organizator transportu wprowadził prawie 850 zmian w rozkładach jazdy. Na liniach, gdzie frekwencja jest duża, zwiększano liczbę kursów lub pojazdy mniejsze zastępowano większymi. Z kolei na trasach, gdzie podróżnych było mniej, oferta przewozowa była ograniczana. – Te działania mamy już sprawdzone i jako profesjonalny organizator po prostu wiemy co mamy robić. Po zapowiedzi przez rząd nowych obostrzeń ponownie będziemy je realizować na dużą skalę – zapowiada dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. – Dużą rolę w zapewnieniu możliwie optymalnej liczby kursów na poszczególnych liniach będą odgrywać przewoźnicy, którzy dysponują skończoną liczbą pojazdów i kierowców. Istotne jest też finasowanie. Gminy muszą wyrazić zgodę na zwiększenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej na ich obszarze – wskazuje Gutowska. 

Przedstawiciele ZTM podkreślają, że spodziewali się zmiany obostrzeń, więc teraz realizują plan i reorganizują transport. Chociaż setki zmian, ukierunkowanych na dostosowanie oferty przewozowej do potrzeb podróżnych, zostało już wprowadzonych, to plan obejmuje wdrażanie dalszych modyfikacji. – W przypadku komunikacji autobusowej, pole manewru nie pozostało duże. Wynika to m.in. z ograniczonych możliwości naszych przewoźników – przyznaje rzecznik prasowy ZTM Michał Wawrzaszek. – Większe rezerwy mamy w komunikacji tramwajowej. Tramwaje mają stosunkowo dużą pojemność, więc tam, gdzie to możliwe zachęcamy pasażerów do wyboru transportu szynowego – wskazuje Wawrzaszek. Zgodnie z zapowiedziami organizatora transportu, poza zwiększeniem oferty przewozowej w komunikacji tramwajowej, podróżni mogą również liczyć na zwiększenie częstotliwości najbardziej popularnych tras autobusowych. Do ich obsługi ZTM skieruje m.in. pojazdy z linii lotniskowych. Szczegółowe informacje dotyczące wprowadzanych zmian są i będą publikowane w specjalnym komunikacie na stronie internetowej www.metropoliaztm.pl  

Przedstawiciele ZTM wskazują jednocześnie, że zarówno pracownicy organizatora transportu, jak i przewoźnicy ciężko pracują na to, aby komunikacja miejska była maksymalnie bezpieczna. ­– Codziennie dezynfekujemy wszystkie pojazdy specjalnym płynem, prowadzimy wzmożone kontrole wykonywania tego zadania, drzwi pojazdów otwierają się automatycznie na każdym przystanku, więc nie trzeba dotykać przycisków. Wprowadziliśmy dodatkowe czyszczenie automatów biletowych i wietrzenie pojazdów – podaje przykłady Wawrzaszek. Ponadto ZTM podjął się szeroko zakrojonej akcji informacyjnej na temat zachowań pasażerów, m.in. obowiązku zasłaniania ust i nosa czy dezynfekowania rąk po każdym przejeździe. Przez ostatni miesiąc ZTM prowadził kampanię na billboardach, w prasie i radiu. A odpowiednie informacje można przeczytać w pojazdach ZTM. 

ZTM jednocześnie apeluje, aby w związku z dynamicznie wprowadzanymi zmianami w komunikacji miejskiej, rozkłady jazdy sprawdzać na stronie internetowej w zakładce Rozkłady i Komunikaty. W wyniku wdrażania tak wielu korekt niestety nie jest możliwe zamieszczanie aktualnych informacji na przystankach autobusowych. Organizator transportu zachęca również do tego, aby pasażerowie zgłaszali, na których liniach i w jakich godzinach miało miejsce przepełnienie pojazdów komunikacji miejskiej – wówczas, w miarę możliwości, oferta transportowa będzie zwiększana. Jak dodaje rzecznik ZTM – Liczymy na dialog z pasażerami. Jak głosi hasło naszej kampanii: #dbajmy-o-siebie-nawzajem. 

Źródło: informacja prasowa ZTM