Już w poniedziałek na gliwickie ulice po raz pierwszy wyjadą elektryczne autobusy marki Volvo. Będą kursować na dwóch liniach – na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim w Gliwicach przy ul. Nowy Świat a zajezdnią Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, między Sikornikiem a Sikornikiem przez Szobiszowice. Na trasy wyjedzie 10 elektrycznych autobusów marki Volvo: 7 autobusów będzie dwuosiowych i 3 trzyosiowe, przegubowe.
Bardzo mocno w ostatnich latach poprawiamy komfort podróżowania, mamy nadzieje, że te nowoczesne autobusy, szybkie połączenia, które wprowadzamy – bo wprowadziliśmy całą siec bezpośrednich połączeń z głównymi centrami otaczających nas gmin – zachęcą nie tylko do pozostania przy korzystaniu z komunikacji publicznej, ale także zachęci tych, którzy dzisiaj nie korzystają, którzy wybierają ten transport indywidualny, żeby zmienić środek transportu – mówił Zastępca Prezydenta Miasta Mariusz Śpiewok.
Autobusy są ciche, co ma wpłynąć na komfort podróżujących. Udogodnieniem będą również podwójne szyby, które zapewniają większą szczelność i zapewnią stałą temperaturę w zimie i w lecie. Autobusy są trwałe, co udowodnić ma 15-letnia gwarancja na nadwozie i podwozie i 5-letnia gwarancja na główne zespoły. 15-letnia gwarancja obejmuje również baterie, a pojazdy są dodatkowo specjalnie zabezpieczone przed korozją. Wszystkie te działania mają sprawić, że przez najbliższe 15 lat nie będzie konieczności dopłacania do inwestycji. Maciej Krawczyk, Wiceprezes Zarządu zapewnił, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach nie przewiduje użytkowania sprzętu przez dłuższy niż określony przez umowę gwarancyjną czas.
Jak jeździ się nowymi autobusami? Sprawdzilliśmy!
Każdy autobus w nocy będzie pobierał energię ładowarkami, które dedykowane są dla każdego z pojazdów. Wybudowano również stacje do ładowania w postaci masztów, które będą zasilały autobus w trakcie tras. Konstrukcje możecie zobaczyć przy gliwickim teatrze oraz na Sikorniku przy ulicy Czapli. Dzięki tym punktom transport nie musiał zjeżdżać w trakcie dnia, aby podładować baterie. Na końcowych przystankach, w trakcie nawet krótkich przerw możliwe będzie uzupełnienie energii elektrycznej.
Zmiany w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gliwicach rozpoczęły się już w grudniu, kiedy to na ulice miasta wyjechały autobusy hybrydowe. Spółka PKM wymienia tabor częściowo ze środków własnych, jednak wiele zmian finansowanych jest ze środków unijnych. Miasto Gliwice planuje zakupienie kolejnych 17 autobusów hybrydowych, wykorzystując unijne dofinansowania.
Jak mówił nam Zastępca Prezydenta Miasta, Mariusz Śpiewok — Nie ukrywaliśmy tego, że w głównej mierze problemy dotyczą zasilania tych autobusów energią elektryczną. Gdyby nie problem dostawy zasilania, pewnie te autobusy jeździłyby dużo szybciej po naszych gliwickich ulicach. Przy kolejnych decyzjach o zakupie taboru musimy się kierować tymi ograniczeniami. Ta sprawa zasilania w energię elektryczną nie jest taka oczywista, a procedury zapewnienia dostaw przez Tauron Dystrybucja trwają bardzo długo — kontynuował Śpiewok – dlatego kiedy mamy możliwość sięgnięcia po środki europejskie, środki zewnętrzne, decydujemy się na hybrydy.
Praca zdalna i przesiadka do prywatnych aut zmniejszyła frekwencję w miejskiej komunikacji. Nie wiadomo kiedy, i czy liczba użytkowników wróci do dawnego poziomu, jednak Maciej Krawczyk, Wiceprezes Zarządu zapewnił, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach dołoży wszelkich starań, aby zapewnić podróżującym jak najlepsze warunki jazdy.
Całkowity koszt projektu pn „Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania” to ponad 39 mln zł, z czego ok. 27 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.