Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz z miastami, w których realizowane mogą być te inwestycje –właśnie złożyła wymagane dokumenty do drugiego etapu naboru w rządowym programie Kolej Plus. O dofinansowanie ubiega się 13 zgłoszonych przez GZM projektów kolejowych.
Propozycje zmian dotyczą zarówno budowy nowych torów lub ich modernizację, jak również budowę nowych przystanków kolejowych. Łączna wartość inwestycji to ponad 1,5 mld zł a szacowany wkład własny dla wszystkich projektów to ponad 220 mln zł.
Zgłaszane projekty będą porównywane między innymi z propozycjami budowy zupełnie nowych połączeń kolejowych.
ZGŁOSZONE INWESTYCJE:
Projekty liniowe:
Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska |
Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto |
Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie. |
Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142 |
Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald |
Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg |
Projekty punktowe
Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry |
Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry |
Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice – Tychy Lodowisko |
Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r.
Rozwój kolei w regionie jest ważny ponieważ jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, śląski przewoźnik obsługuje coraz więcej pasażerów. W ubiegłym roku było to aż o 1,9 mln pasażerów więcej, niż w roku 2020. Oznacza to wzrost klientów aż o 14 procent w ciągu roku. Mimo tych pozytywnych wyników, liczba pasażerów przewiezionych koleją w ubiegłym roku stanowi 73% liczby pasażerów z 2019 r., czyli okresu przed wybuchem pandemii. Wówczas z podróży pociągami skorzystało 335,9 mln osób.
Koleje Śląskie są odpowiedzialne za transportowanie 6 procent wszystkich pasażerów w Polsce.
Pandemia nie przeszkodziła natomiast przewozom towarowym. Masa ładunków w 2021 r. była większa także od tej z 2019 r., o 6,7 km. zmniejszyła się jednak średnia odległość przewozu towarów.